Vinterkräksjukan har intagit den plats jag kallar mitt hem så jag gör mitt bästa för att hänga med i debatten om det pågående årets alla toppar och dalar. Vinterkräksjukan är dock ingen vintertrend, det är en sjukdom. Här nedan följer istället för sjukvårdsupplysning information om årets stora trender.

Årets trend: Hardcore

Jag tänkte illustrera hardcorespelåret tjugohundratio genom en enkel lista, så tror jag resten säger sig själv.

Antalet dödsfall och liknande:
Bit.Trip Runner (bana 1-11): 83
Super Meat Boy (sammanlagt efter två världar): 812
Sin & Punishment: Successor of the Skies (Hard; sista banan): 200
Bayonetta (Hard, prologen): oavklarad, i gemene mun kallad halvt omöjlig
Bayonetta (igen, på Normal): omspelning av tidigare banor nödvändig för att avancera
VVVVVV (endast demo): 60
Crimzon Clover (demo, första banan): 30
Picross 3D (Normal): huvudvärk
Norrland (på det konstnärliga planet): självmordstankar

Med reservation för eventuella överdrivna över- samt underdrifter. Enligt somliga bör säkert även Bit.Trip Fate vara med på listan, men personligen tyckte jag det mycket enklare än Runner. Bit.Trip Void släpptes också i år, och imorgon, den tredje, släpps Donkey Kong Country Returns, båda dessa betraktade som enormt svåra. Utmaningen är slutligen tillbaka på riktigt igen. Vissa hurrar. Andra gråter. Somliga gör både och.

 

En nästan lika utmärkande trend under året har varit denna viftningsexplosion:

Nintendo startade det hela, och nu vill alla vara med. Kinect försöker få oss att använda hela kroppen i spelen och Playstation Move sägs vara överlägsen Nintendos Wii Motion Plus. Det spelar dock ingen roll då majoriteten av spelen som använder sig av detta är tråkiga sport-, party- och träningsspel. Om detta med att röra sig är innovativt så har det i sin tur fött allt annat än innovation. Faktum kvarstår dock, rörelsekontrollerna är här för att stanna och tvåtusentio var året då det kom igång riktigt ordentligt.

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ”Årets trend”: Aftonstjaerna, BitGarden, EmmyZ, Gamingmama, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.