Andra advent. Det börjar bli dags att plocka fram julspelen, pynta lite smått, på skrivbordet åtminstone, ja jag talar om datorns skrivbord, men istället har jag åkt till djungeln. Två ljus idag, och nu till något annat.

Årets utvecklare: Platinum Games

Med namn som Shinji Mikami och Hideki Kamiya bakom var det kanske ingen överraskning att Platinum Games skulle leverera. Nu har förvisso Mikami precis gått vidare och skapat sin egen studio Tango Gameworks, men Platinum har under året släppt tre titlar här i Europa, varav två förändrat och förfinat genrerna de tillhör på ett sätt åtminstone inte jag förväntade mig.

Med Bayonetta lyckas Kamiya skapa den ultimata klimaxen där varje beståndsdel fått en tyngd Devil May Cry enbart hade under bosstriderna. Och i Vanquish gör Mikami tredjepersonsaction flytande på nytt, framskridande som aldrig förr, återuppstånden i ett tempo utan dess like inom genren.

Platinum Games sätter inte bara en standard för framtidens actionspel, de vägrar även ge vika för yttre påfrestningar, gör spelen de själva vill göra och skiter i försäljningssiffror. Endast det är värt att applådera. Att de sedan gjort två av årets bästa spel gör att de också förtjänar platsen som årets utvecklare.

 

Värda att nämna är också Gaijin Games:

Utvecklarna till Bit.Trip-serien, lika mycket nyskapare som förvaltare av arvet från ursprunget som Platinum Games. Med tre titlar under året, i ett utvecklingsteam vars antal ryms på handens fingrar, är det kanske första folk tänker på hur produktiva de är, men enbart produktiviteten är inget i jämförelse med hur genomarbetade deras verk är, från grunden i ren spelstruktur ända ned till djup symbolik. Inför varje ny titel Gaijin släpper har jag ingen som helst aning om vad jag ska vänta mig. Lite som med Platinum, antar jag.

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ”Årets utvecklare”: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.

