Året har varit fullt av trevliga bekantskaper. I deras ära har jag öst ur mig oneliners och sugit på klubbor av ren princip. Jag har skrattat högt och nickat förtjust. Blivit förskräckt men det tar vi en annan gång.
Årets rollfigur: Bayonetta
Vid en första anblick trodde jag att jag åter stött på något polygonerat ögongodis för femtonåringar. Jag insåg dock efter ett tag att Hideki Kamiya och Mari Shimazaki visste precis vad de sysslade med.
Bayonetta är sexig, men aldrig ett sexobjekt. Hon använder allt till sin fördel, låter sig aldrig utnyttjas, utnyttjar snarare, är kaxig och matar fienderna med mer kulor än vem som helst. Hon har dessutom alltid tid att utmana, fälla dråpliga kommentarer och förolämpa de sturska gudarna för att sedan skicka de raka vägen till helvetet med ett leende.
Detta gör henne först och främst till en utmärkt actionkaraktär, men hon bemästrar mer än bara våld och en vass tunga, hon växer med spelets gång till en modersgestalt utan att för den delen falla in i något mönster, uppvisar en kärleksfull sida som hon förvisso oftast är för stolt för att visa öppet, men istället tydliggör med handlingar.
Bayonetta kan ta hand om fyra pistoler och skydda barn, och somliga journalister, allting medan hon slåss mot män med storhetsvansinne och suger på klubbor. Inte bara årets rollfigur, en av de bästa huvudrollskaraktärerna i ett spel någonsin.
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets rollfigur’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.
”Bayonetta är sexig, men aldrig ett sexobjekt.”
Menar du det alltså? Jag har inte spelat spelet. Men man har ju verkligen svårt att tro det när man ser karaktärsdesignen. Den verkar ju vara gjort framförallt för pubertala pojkar. Men du menar alltså att det är tvärt om? Kanske måste testa spelet ändå, för att bilda mig en egen uppfattning.
Som sagt, det är värt att ta upp att Bayonetta är designad av en kvinna. Kamiya gav bara några vaga riktlinjer innan. Sedan hade han förstås sista ordet, men Shimazakis roll är ändå den viktigaste vad gäller hennes utseende. Hon sket i de enorma brösten, gav henne långa ben och armar och massor av mystik.
Men vad gör henne till annat än sexobjekt? Att hon är sexig endast för att hon själv vill det. Att hon utnyttjar sitt utseende för att slakta sina motståndare, att hon tillåts vara så frisläppt i sin sexualitet på ett sätt som skrämmer männen. För att vara sexig gör en inte automatiskt till ett sexobjekt. Det är bara för hennes egen skull. Hon är självständig, stark och utmanande. Spela spelet och tänk på detta. 😛
Fast bara för att hon inte är ett sexobjekt inne i spelet, så innebär det inte att hon inte blir det för spelarna. I själva spelet kanske hon bara är ”sexig.” Men på en metanivå, utanför den fjärde väggen, så har jag svårt att se hur hon inte blir ett sexobjekt.
Men jag får väl kolla på det och bilda mig en egen uppfattning. Om jag orkar.. 😉
Precis, spela det. Tagen från sin kontext förlorar hon ju allt om sin karaktär som inte är yta och mer djupgående attityd, samt vad spelet faktiskt säger självt, så då kan hon mycket väl bli ett sexobjekt, och visst, det finns spelare som sett henne som det också, men det finns också folk som säger detta med att hon är just sexig, men inget sexobjekt.
Jag kan säga att du inte sett det sista av henne här på bloggen, så det kommer fler anledningar till varför du ska spela spelet. 😉
Väl talat. Vet inte riktigt om jag håller med om att hon är ”en av de bästa huvudkaraktärerna i ett spel någonsin”, men hon är definitivt riktigt cool, tveksamheterna kring om hon är ett sexobjekt eller ej till trots. Jag tycker inte hon framstår som det i spelet trots att hon har moves etc. som anspelar så smått på det, fast det tycker jag mest känns sarkastiskt. Knappast ett sexobjekt om man jämför med de vi annars förknippar med ordet, med sina studsande bröst stora som badbollar och allt vad det nu brukar vara.
Bayonetta är unik, det finns ingen som hittills behandlat kvinnors sexualitet i spel som de gör här, överallt annars är de endast ögongodis utan större karaktärsutveckling eller personlighet. Kanske är det därför de reagerar som om hon vore bara en i mängden av sexobjekt. Men som du säger, hon framstår aldrig som det i spelet.
Den andra bloggen idag som utnämner Bayonetta till årets rollfigur. Jag har inte spelat Bayonetta och jag tror inte jag kommer att göra det heller tack vare den, av vad jag sett, smaklösa designen. Tyvärr så lyckas inget av inläggen om henne som jag nu läst få mig mer intresserad av att prova spelet. Däremot så förstår jag och respekterar era val, alla har vi våra egna relationer till våra spels rollfigurer och det finns inga ”fel val” 🙂
Designen är en smaksak. Själv älskar jag den för dess överdrivenhet och dess sprudlande kreativitet.
Det är nog få karaktärer som så många har en åsikt om utan att ha spelat spelet som karaktären förekommer i som just Bayonetta. Tyvärr, får man väl säga, känns det ju som att det har varit till Bayonettas nackdel. Jag har själv inte spelat spelet ännu (men planerar det!) och har lite svårt att veta hur jag ska ta Bayonetta, samtidigt som hon (eller kanske framför allt hela spelet) får lovord efter lovord av min manliga hälft hemma. Ser dock fram emot att spela det och bilda mig en åsikt som är baserad lite mer på spelet än bara en karaktärs utseende.
Ja, det har absolut varit till hennes nackdel. Här under veckorna hoppas jag kunna ändra folks uppfattning och få alla att ha samma sunda syn på henne som du, för det är verkligen skillnad på det första intrycket och det som utvecklas med tiden.
Det största, eller egentligen enda, anledningen till att jag inte spelat Bayonetta är den hemska designen. Hon ser helt enkelt förjävlig ut. Kanske skulle jag ändra åsikt om jag verkligen spelade det, men nej, jag hade föredragit en helt annan design…
Och det är klart man kan vara sexig utan att vara ett sexobjekt. Problemet är ju inte sex utan objekt. Alla vill väl vara sexiga? Eller så har de manliga spelarna fortfarande svårt för att leva sig in i spel med kvinnlig huvudkaraktär, vad vet jag?
Mass Effect blir typ fyra gånger bättre om man spelar som kvinna, så fler spel med kvinnlig huvudperson, och mer sex med mindre objektivisering, tack!
Herrejösses för alla dessa fördomar och att inte spela på grund av några bilder på huvudkaraktären. :O