Årets äventyr: Darksiders
När The Legend of Zelda: Twilight Princess släpptes tyckte jag det var värsta radikala grejen att jag fick flyga. Ber om ursäkt om jag nu avslöjade något för stackaren som fortfarande inte spelat ett av den seriens höjdpunkter, men du får alltså flyga. Du får flyga. I Darksiders däremot, Darksiders är ett äventyrsspel – inriktning: action – det enda som inte hör hemma i äventyrsspel är soffpruttarfasoner. Något spelet helt saknar.
Om allt jag tidigare sagt om det varit en hyllning till dess tempel- och banstruktur är det här inlägget tillägnat dess mångfald. Men jag ska vara fåordig, för få välvalda ord är alltid bättre än många. Alltså:
Hästrygg
Flygtur
Skjuta, hugga, slå, kasta
Skattjakt
Portaler
Combo, combo, combo, combo
Oneliners
Mångliners
Kundeintekommapånågotbättreordsådetfickbli: miljövariation
Darksiders är helt enkelt ett spel som plockar in lite allt möjligt, lånar härifrån och därifrån, låter det flytta in och förändras på vägen, kanske förädlas rent utsagt, eftersom det vuxit samman med en tydlig designstil och blivit en helhet – aldrig nyskapande men alltid fräsch. Ett äventyr som visar på stor förståelse för tempo, utveckling och ett ord som kan vridas och vändas på för att därigenom komma att sammanfatta hela spelet: växling. Växla. Om. Och upp. Plocka sedan bort L:et och se där hur tanken uppstår om att det bara växer med spelandet. Ett stegrande äventyr. Som en stegrande häst. Eller nåt sånt.
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ”Årets äventyr”: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.
För mig hamnar det i Bayonetta-fällan: det är säkert jätteroligt när man väl spelar men tyvärr ser det helt ointressant ut…
Designen är en smaksak även här, först ställde sig både jag och flera av mina bröder kritiska till dess utseende. En timme eller två in i spelet har det dock vuxit väldigt mycket, och det är så pass enhetligt att allt blir väldigt passande och direkt snyggt i sitt stundtala övermått. Lite som Bayonetta, fast där är det förstås mer lössläppt.
Yej! Mer Darksiders! 🙂
Det ligger på min lista. Och jag tycker designen verkar riktigt skön. (Men sen gillar jag ju WoW också.)
På din lista äntligen! Designen är skön, lyssna inte på Leorio, han har inte spelat det. 😉
Darksiders, årets största överraskning i mina ögon. Hade det inte varit för högkvalitativa titlar så som Red Dead Redemption, Assassin’s Creed: Brotherhood och Castlevania: Lords of Shadow hade Darksiders knipit hem vinsten även hos mig. Grymt spel, ser fram emot en uppföljare!
Har tyvärr inte spelat något av ovan nämnda, så vet inte om det sett annorlunda ut om jag gjort det.
Har inte hunnit spela det klart (är nog inte alls långt) men helt klart ett bra spel!
Ah, måste testa det nu snart. Kanske att önska sig i julklapp, många har pratat sig varma om det…