Efter att jag önskat er en god fortsättning på det nya året kommer en fråga:

God fortsättning, läser ni Electronic Gaming Monthly?

Som jag trodde. Men ni har ingen ursäkt att inte börja. De ger nämligen sedan en tid ut en kortare, gratistidning kallad EGMi: The Digital Magazine. Denna och den längre betalversionen är modellen för framtidens tidning.

Den som skapade innehållsförteckningen tänkte givetvis att den skulle fungera lika smidigt som den gör här. Och alla vet att PDF fungerar bäst i helskärmsläsning och att scrolla ständigt innebär vissa problem.

EGMi har utvecklats till att bli alltmer lättillgänglig för varje nummer. Ett klick bort bör nästan ses som dess motto, för här får det mesta plats på en sida; jag blir förvånad men vänjer mig snabbt då den samlar foton, videointervjuer och text utan att jag känner att sidan blir överfylld. Alltid ett klick bort. De skriver dessutom föredömligt om både högt och lågt och artiklar och reportage känns oftast genomarbetade.

Till och med då det kommer till reklamen gör de alla rätt. Som i en bra papperstidning hålls den till helsidor. Genom detta fångar den min uppmärksamhet, stör inte läsningen särskilt och kan enkelt klickas förbi. Det blir en vinstsituation för alla parter där jag faktiskt tar mig tiden att titta igenom de reklamsidor som intresserar mig. I alla andra fall är jag snabb med att blockera den istället. Det enda tidningen inte gör bra är att det här finns en viss grabbighet, men den är inte alltför framträdande.

Jag vet inte om någon annan ger ut något liknande. Det borde finnas någon. Borde, inte bara för att alla möjligheterna till det finns, utan för att allt annat känns bakåtsträvande. Hade jag varit en sådan som ger nyårslöften hade det varit att börja läsa EGMi. Och jag har redan nu uppfyllt det.