Jag har ingen aning om vad de andra bloggarna kommer skriva om idag. Det här är vår valfria dag, vilket gjorde det ännu svårare att välja. För vad vill jag berätta om? Alla de där små spelen som inte fått den uppmärksamhet de förtjänar? Absolut, men jag insåg snart att alla de spel folk missat också var de jag själv missat. Så det får bli en annan gång.

Tidigt denna morgon påmindes jag plötsligt hur A för några veckor sedan med stor entusiasm förklarat att jag var tvungen att spela ett litet spel som tydligen var en stor upplevelse, så stor att han glömde bort att han spelade igenom Norrland inte långt tidigare. Spelet släpptes på Newgrounds den första december, lite som en adventsgåva, heter Endeavor och är

Årets hemlighet: Endeavor

Endeavor är ett spel om en dvärg som försöker avslöja en uråldrig hemlighet. Eller kanske handlar det om utforskning, klättring och simning. Eller kanske handlar det om att samla uppgraderingar och skatter. Eller kanske handlar det bara om att döda saker.

Jag ska erkänna att detta är en direktöversättning av spelets beskrivning, men den sätter huvudet på spiken. Men varför årets hemlighet? Det kan jag inte avslöja. Kanske hittar du den inte. Spelet har flera slut och handlar alltså om att utforska. Eller kanske något annat. Hemligheten ligger i kansket, det är upp till dig att uppleva och tolka. Det är ett väldigt mångfasetterat spel, det är ambitiöst, underhållande, får mig att tänka, men först och främst att känna. Med en stark berättarteknik som går rakt in i mig och aldrig behöver ta några omvägar, som dessutom spelar – precis som själva upplägget – på flera plan samtidigt är det titeln som egentligen skulle vunnit Årets story om jag bara hade tänkt så långt.

Det är dessutom fantastiskt vackert i sin pixliga detaljrikedom, välljudat och har en av de snyggaste lösningarna på länge då det kommer till att visa var spelaren varit utan användandet av karta. Trots världens storhet tappar jag aldrig bort mig. Spelet är på inget sätt komplicerat och inte svårt i den vanliga bemärkelsen, det går inte att dö men är ändå utmanande, jag får anstränga mig vid utforskningen, klättringen och simningen. Och när jag samlar uppgraderingar och skatter. Och när jag bara dödar saker. Varför dödar jag saker?

 

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i en helt valfri kategori: Aftonstjaerna, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, n00b schoolbus, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Annonser