Crimzon Clover ger mig ingen möjlighet att stanna upp. Det drabbar mig efter bara några sekunder, och hela tiden överfylls skärmen av skott och fiender, som sedan dör lika snabbt som de kommer. Det är därtill genomgående välavvägt och balanserat trots sitt galna tempo, något som fyller mig lika mycket av beundran som av vilda signalsubstanser.

När det vid den andra banan, i mina ögon åtminstone, hyllar spelet som gav upphov till dess lock-on system genom en boss som är mer eller mindre densamma som då – enbart tagen till kulhelvetets maniska takt – skiner inte bara jag upp, utan skottmönstren växer, hamnar på den plats som alla shmups bör sträva efter: den stora utmaningen, stor men aldrig större än att spelaren med sin skicklighet ska kunna ta sig igenom även utan att behöva memorera upplägget.

Crimzon Clover har aldrig omöjliga kulregn men det kräver allt av mig, och ger sedan tillbaka mångfalt när jag väl lyckas. Dessutom har det ett Break mode som gör att jag snabbt kan måla världen i gul laser. Som om lock-on lasern inte var tillräckligt för att frälsa mig.

Det kallas demo och är med sina tre relativt långa banor därför ett ytterst generöst sådant. Jag kan rentav, på enbart denna fasta grund, titulera det som ett av de bästa shoot ’em upsen på senare tid.

Du laddar ned spelet här. Kontrollerna är:

Z - skjut
X – lock-on laser
C – Break mode (kräver uppladdning, annars bomb)
W – pausa spelet

För fegisarna, eller de som gärna upplever hela demot (kalla det vad ni vill), finns denna fil att ladda ned. Den innehåller tillräckligt med poäng för att ni ska kunna köpa sex stycken continues.