Tydligen finns det inget ordentligt svar på ovan nämnda fråga, åtminstone inte om man frågar Silke Neryn, som därför vände sig till mig. Och då är det självklart att jag ska besvara detta så gott jag kan, samt kanske även förenkla för andra som inte köpt en Wii och undrar – hur många det nu kan tänkas vara. Med experimentlusta ända upp i halsen satt jag mig därför framför teven och fattade tag om närmsta – kan tilläggas vita – plaststav.

Experimentet innefattade:

  • En 32″ tums tjockteve
  • En smal tjugoåring
  • En tumstock
  • En Wii med Remote, Nunchuk och spel

Det var enkelt: jag bara testade mig fram. Spelade Bit.Trip Beat, lekte bland de olika kanalerna på konsolen och viftade lite allmänt med handen.

Jag kom relativt snabbt fram till att Remoten helst inte skulle användas under 80 cm från skärmen eftersom rörelserna då kändes väldigt instängda. Vid 80 fungerade det dock väldigt bra och det fortsatte göra så när jag gick längre bort, men vid 2 meter börjar rörelserna åter kännas konstiga, nu stela och lite eftersläpande.

Det avstånd jag själv fann mest tillfredsställande låg runt 120 cm från skärmen, men när jag spelar på en 42″ tums teve föredrar jag att sitta lite längre bort. Även om jag inte haft möjlighet att bekräfta det borde det alltså fungera på ett liknande sätt även bakvänt; du kan alltså sitta lite närmare än 80 cm från en teve som är mindre än 32″ tum.

Det kan tilläggas att jag hade Sensor Baren ovanför skärmen men det bör inte påverka om du skulle vilja ha den nedanför istället.

Det var inte mycket mer jag hade att säga om saken. 80-200 cm ifrån TV:n helt enkelt. Klart slut.