Under hela vår uppväxt har vi spelat långsamma spel. De flesta av oss vet inte om det. Fick du däremot tag på en importkonsol eller på annat sätt hade möjlighet att skåda ett NTSC-spel i rörelse, blev det plötsligt uppenbart. De såg inte enbart snabbare ut, även musiken var speedad i våra ögon, och de hade inga svarta streck på skärmens över- och underkanter. Faktum är att det skiljer hela 17,5% i hastighet mellan PAL50 och NTSC, eftersom sistnämnda använder sig av 60Hz. 30 bildrutor per sekund, att jämföra med PAL:s 25. Det är faktiskt en märkbar skillnad.

Så varför ta upp detta nu; problemen verkade vara bortblåsta i och med den sjätte konsolgenerationen, då PAL60 dök upp. Faktum är att de kvarstår, nu på den nedladdningsbara marknaden. Nintendos Virtual Console använder sig av de gamla PAL50 spelen här i Europa, med ursäkten att ”folk vill spela spelen som de kommer ihåg dem”. Det vill säga handikappade. Vi tas ifrån möjligheten att spela spelen som de egentligen var tänkta att spelas, för att folk ska få ha kvar sin nostalgi. Det är lite som att ge oss en VHS-film istället för en DVD, bara för att vissa av oss såg på VHS som unga. Men det finns förstås en lösning på detta. Låt oss välja.

Men så enkelt är det inte. Jag brinner för ämnet, men är ingen expert på det, utan hänvisar er alla att läsa mer om problemen och dess historia i denna – kan tilläggas: alldeles utmärka – artikel, på Nintendolife.com. För när han nu dragit igång detta igen, känner jag mig tvungen att följa. Och känner ni likadant, råder jag er att skriva under denna namnlista, samt kanske även gå med i facebook-gruppen. För mig som retrospelare och som även kommit i kontakt med dessa gamla pärlor för första gången är det en självklarhet att de ska flyta som det var tänkt från början. För vem vill springa runt med en 17,5% långsammare Sonic?

Sega, uppenbarligen. Även om Nintendo är oerhört nonchalanta i detta ärende, är det Sega som lyckas ta hem priset. Spel som tidigare inte släppts i Europa, och alltså enbart finns i NTSC, har skurits ned till PAL50, vilket gjort i synnerhet shoot ’em up-spelet MUSHA till en avsevärt sämre upplevelse. Men inte nog med det, på Vitual Console står det att spelen körs i 60Hz, fastän detta inte stämmer. Utöver detta är de även utgivare till spelet MadWorld, som enbart spelas i 50Hz här i PAL-regionerna. Där är gränsen nådd. Frågan är om det är Platinum Games – som utvecklat spelet – vi bör skylla på i detta fall, eller Sega själva. Oavsett, är detta ett problem som inte får fortgå. Jag vill kunna spela spel utan att bilduppdateringen förstör det för mig. Det tror jag du också vill.