Imorgon badar strängar i blod och på pianon dansar odöda hand i hand. Sen lär det bli lite rockigt också, så att dödskallarna får gunga ordentligt. För imorgon är det dags för Castlevania – The Concert.

Biljetterna är bokade, spellistan står på repeat och blodsuget är på topp. Det kommer bli en höjdarkväll, tillsammans med några av spelmusikens absoluta höjdare. Och till skillnad från Chris Hülsbecks musik (under Sinfonia Drammatica tidigare i år) som trots allt passar bäst i chipform, gör sig Castlevaniamusiken utmärkt i storslagna orkestreringar.

Klockan 19 imorgon kväll, på Stockholms Konserthus, börjar det. Det finns en hel del platser kvar, så ännu är det inte försent att boka upp morgondagen. Michiru Yamane, som skrivit musiken till Castlevania: Symphony of the Night, kommer vara där, inte bara för att stå och se glad ut, utan även för att framföra några av sina verk. Det kallar jag episkt.

Så, vilka kommer? Själv kommer jag sitta högst upp och digga tills huvudet faller av. Som tur (?) är ser jag ut som ett skelett utan att anstränga mig, så jag kommer minst sagt att passa in. Det vita sminket behöver jag inte ens ta på mig, för som spelnörd kommer det på köpet.

Vi ses där. Eller så ser någon en annan, och gömmer sig.

