Raggmunken är en förr väldigt vanlig rätt i husmanskosten som delvis glömts bort och i dessa dagar bespottas av den yngre generationen. Synd på en sådan bra rätt, säger jag, men inte många håller med. Anledningen är ofta skolmatens raggmunkar som är gansak tråkiga och tafatta i smaken. Steker du dem däremot hemma efter eget recept blir resultatet helt annorlunda. Därför tänkte jag tipsa om ett eget recept på raggmunk, som både är gott och enkelt att göra. Ett lite matigare alternativ än pannkakor, och perfekt för dem som inte vill äta grönsaker på sidan om. Jag bäddar helt enkelt in dem i smeten, och lägger man sedan till lite sojamjöl i den får man i sig det mesta man behöver.

NuYus RAGGMUNKAR                                                                 4 PORT

Vetemjöl                                                                                    2 dl
Ägg                                                                                            1 st
Mjölk                                                                                          5 dl
Salt                                                                                            1 tsk
Potatis                                                                                       3-4 mellanstora
Morötter                                                                                     2 mellanstora

STEKNING

Rapsolja/margarin                                                                     3 msk

  • Börja med att vispa samman vetemjöl, ägg, salt och hälften av mjölken till en jämn smet. Tillsätt därefter resten av mjölken. Skala potatisen och morötterna och riv ned direkt i smeten eller bland ihop allt med matberedare.
  • Stek raggmunkarna som pannkakor, men helst lite tjockare, tills de blivit alldeles gyllengula på båda sidor.
  • Servera med äppelmos eller lingonsylt, helst hemmagjord då man verkligen får till den genuina och naturliga smaken, och så passar det ju mycket bättre utan den söndersockrade köpversionen.

TIPS!

  • Det går även bra att göra på vatten istället för mjölk om man så vill. Ha då i ett extra ägg och lite mer vetemjöl så smeten inte blir alltför rinnig. Med vatten blir den heller inte lika fet vilket kan vara en fördel. Kom bara ihåg att inte kompensera fettet med socker!
  • Ha i lite gullök tillsammans med potatisarna och morötterna – hackade eller rivna – för ytterligare smak.
  • Sojamjöl kan med fördel användas om man vill ha med lite protein i maten. Dricker du ett glas med juice till och dessutom använder vatten istället för mjölk får du även i dig ordentligt med C-vitamin. Ett litet tips från en nyttig spelnörd till en annan.