Ett spel jag nyligen upptäckte var Daisuke Amaya’s, eller Pixel som han kallas, spel Cave Story, som nu ska släppas i uppiffad version till WiiWare. Idag släppte de även en ny trailer till spelet, som ni hittar här.

Kortfattat är det ett action-äventyr med klara plattformsdrag, som handlar om en snubbe utan minne som plötsligt tvingas rädda små kaninliknande saker kallade Mimigas, från någon ondskefull vetenskapsman.

Ärligt talat vet jag inte mycket av spelet, men det ser onekligen intressant ut, och framförallt speciellt, samt fartfyllt, vilket jag finner oerhört lockande. Musiken är underbart melankolisk, stämningsfylld och svängig, och grafiken är riktigt trevlig. Enligt andra källor lär det ha en alldeles unik berättelse full av mysterier och personlighet, något som får mig att bara längta ännu mer. Återstår att se när spelet släpps.


För övrigt och egentligen lite som ren utfyllnad, samt för plottrighetens skull och för att den är så otroligt skön, slänger jag in Annebelle Kennedy’s fanlåt Cave Story Anthem här nedan, klicka annars på länken för att se den i HD-format.