A long time ago… in a galaxy far, far away…

Nej, fel science fiction serie. Det var framtid denna gång, och i samma galax. Annars finns det en del likheter, men det kan förstås bero på att BioWare utvecklat Star Wars: Knights of the Old Republic, och nu härnäst det ytterst lovande Star Wars: The Old Republic. Spelet jag tänkte tala om är dock inget annat än det möjligtvis snäppet vassare och enligt mig långt mer efterlängtade Mass Effect 2, som för ett fåtal dagar sedan visades upp i en ny trailer, inför E3. Jag skulle förstås kunna be om ursäkt för att dessa tankar inte kommit upp tidigare, men då bloggen kom igång tidigt i onsdags var det helt enkelt en omöjlighet. Därför får ni nöja er med att jag analyserar spelet nu istället.

Första spelet är en av mina favoriter till 360:n, och av trailern att döma tyckt det inte se ut som om BioWare kommer göra mig besvikna. Först och främst ser grafiken ut att ha piffats ut, inte jättemycket, men åtminstone på en detaljnivå och de korta klippen tycks tyda på att ljusarbetet håller riktigt hög klass. Det hela ser mörkare ut – vilket faller mig i smaken – och dessutom tycks det tillkommit en hel del syntetiska livsformer, kanske utöver Geth, och detta är alltid något att glädja sig över. Förhoppningsvis blir det fler möten i stil med den pengafifflande AI:n i ettan, där något så simpelt som en talande maskin, genom kraftfulla kommentarer och mothugg, bjöd på både tankeställare och psykologiskt och filosofiskt djup. För de som orkar läsa mellan raderna, och finner någon förståelse för syntetiskt liv.

Något jag gjorde, vilket var en av sakerna som gjorde det första spelet så bra, och som har potentialen att göra tvåan än bättre. Om man nu lyckas få till det med dialogen och låta de skapade varelserna vara lika mycket levande som människor och asarier. Dialog har vi dock inte sett mycket av i nuläget, utan fokuseringen har legat på striderna.

Första spelet var en fröjd att spela till följd av det smidiga stridssystemet och det alldeles lagom balanserade tempot. I tvåan tycks det bli mer av samma, men med nya vapen – big fucking guns denna gång – och förhoppningsvis nya tekniker och attacker, vilket förstås inte är dåligt på något vis. Dessutom lär rörelsemönstren för såväl fiender som fränder vara uppiffat, liksom AI:n enligt utvecklarna ska vara bättre. Återstår att se om de talar i nattmössorna eller inte, föregångaren hade ju inte precis dålig AI även om den fåtalet gånger uppförde sig något konstigt.

Det finns således plats för förbättring, men detta är ingen kritisk punkt på något vis och egentligen är enda frågetecknet (utom storyn och om Commander Sheppard lever förstås) om inte alltför mycket krut lagts på striderna. Jag talar då bokstavligen om krut, för det tycks som om uppföljaren får långt mer action och aningen högre tempo än föregångaren. Frågan är om det inte blir för mycket av det goda, eller är det enbart BioWare som valt att visa upp striderna främst, då dessa visar tydligare vad spelet klarar av och förbättrats i?

Kanske är så fallet, återstår dock att se på E3 om BioWare bestämt sig för att göra en ordentlig actionfest av det hela, istället för jämn balans mellan dialog och utforskande samt intensiva strider. Jag hoppas på massor av syntetiska livsformer, planeter i massor att utforska, och sedan en hint av vad Reaper’s egentligen vill. Och sparfilen ligger kvar på 360:n, de säger ju nämligen att allt man gjort kommer föras över och påverka den nya. Till viss del, antagligen, men det verkar ytterst lovande.

Det jag önskar är en fortsättning på den endels eftertänksamma, endels intensiva rollspelshistoria som BioWare gav oss. Med en uppdatering av allt, och några nyheter. Smidigare, större och mörkare, helt enkelt. Med känslan intakt. Det sista vi behöver är något som försöker vara ett unikt actionspel men enbart blir något i mängden. Nej, Mass Effect var och är något alldeles särskilt. Låt så också förbli.

För de som ännu inte sett:

Annonser